Firenze egyik legszuperebb helye számomra kétségkívül a Pitti Palota (Palazzo Pitti és környéke. Lenyűgöz a város ezer arca, a divattal való kapcsolata, történelmi, művészeti öröksége és a mindenhol tetten érhető utcaművészet, a rendkívül kellemes klíma, és na, és az olasz konyha, hogy a Chianti-ról ne is szóljak. Ugyanakkor ezekről nagyrészt korábban már szóltam bejegyzéseimben, azokat végiglapozva csak remélni tudom, velem egyező álláspontra jutsz. A cím által sugallottan most a Pitti Palotát és környékét veszem górcső alá, természetesen akként, hogy ne lőjjek le minden poént, ne tegyek közzé minden részletet, hiszen mondanom sem kell, megéri itt eltölteni legalább egy napot. A rusztikázott kövekből épül homlokzattal büszkélkedő relatíve visszafogott külső pompás, igencsak gazdag belsőt rejt.
One of the greatest place of Florence, is the Pitti Palace (Palazzo Pitti) and its neighbourhood. I'm truly impressed by Florence, how colourful and cool place it is! The street art, its heritage of architecture and artist, the whole the city, the Italian cuisine, the superb weather, its relationship to the fashion and the Chianti, yummmy. However I've already written about these topics and if you've already read my posts about the city I hope you agree with me. The main subject of this post is the Pitti Palace and the Boboli Gardens. Maybe you cannot imagine - as I couldn't either - how wealthy this Palace is, as the Renaissance facade misleads you, but I must confess it's full with silk, gold, heavy dresses, impressive paintings and great sculptures.
Nos, a Pitti Palota története egy apró dió héjában a következő: a Palota építése előtt az Arno ezen partja, az Oltarno (jeletése az Arnón túl) a kevésbé tehetősek bázisa volt, akik nem voltak elég vagyonosak az Arnó másik partján történő építkezéshez. Maga a Palotát 1457-ben kedték el építeni, az építtető pedig Luca Pitti bankár volt, innen az épület neve is. Eredetileg természetesen nem volt ilyen grandiózus az épületegyüttes, jelenlegi méretét a majdnem száz évvel később ideköltöző Medici családnak köszönheti. Mai környezetbe helyezve a történetet elmondhatjuk, hogy azzal, hogy I. Cosimo nagyherceg idejétűl kezdve a Medici rezidencia a Pitti Palotában került, a környék felértékelődött és az ingatlan árak, építkezési költségek is ennek megfelelően alakultak, a népesség összetétele pedig ennek megfelelően változott a betelepülő arisztokraták okán. A Medici család bázisává 1550-ben avanzsált Pitti Palotát I. Cosimo felesége, a spanyol Eleonóra 1549-ben vette meg annak érdekében, hogy megbetegedését az Arnón túli falusias környezetben kezeltesse, kihasználva ezzel a tisztább levegő jótékony hatásait. Az eredeti épületet méreteit a több száz évig tartó, immár a Medici családon is túlmutató átépítések alatt háromszorosan is túlszárnyalták. Példának okáért pár szösszenet az átépítésekből: a Brunelleschinek tulajdonított homlokzat eredeti hossza harmad ekkora volt a mai homlokzathoz képest, a Boboli-kerttel szemező belső udvar a Pitti család alatt még nem ilyen formájában létezett, csupán 1560-1570. között nyerte el mai arculatát Ammanati tervei nyomán, illetve a Pitti teret (Piazza de Pitti) körbeölelő oldalszárnyak is csak az 1828. évben épültek meg a Medici családot követően Firenzében uralomra kerülő lotharingiai hercegek jóvoltából. A Palota és a Medici család által a Palota köveit adó kőbánya helyén kialakíttatott Boboli-kert hatalmas, így ahogyan az előszóban is említettem ne legyünk restek legalább egy napot szánni erre a csodálatos épületegyüttesre, aminek meglátogatása nemcsak a pénztárcánkat veszi igénybe, de fizikailag is megterhelő lehet. Mi a Mediciek túlburjánzó pompával ékesített lakosztályait, a nagyhercegi udvar XVIII.-XIX. századi divatját bemutató lenyűgöző tárlatot (Galleria del Costume) és a Boboli-kert egy részét tudtuk megtekinteni fél nap alatt, így legnagyobb bánatunkra kihagytuk a Boboli-kert nagyobb részét (ja, bocs, mégsem, mert a víz utáni hajsza "láttuk" a kertet), az ezüst-arany-drágakő tárgyaknak helyet adó tulajdonképpeni értéktárat (Museo degli Argenti), a Porcelán Múzeumot, Kocsimúzeumot és a képtárat, amiből kettő is van: a számos lakosztályon áthúzódó Galleria Palatina és a Galleria d'Arte Moderna. A sok szöveg után nézzük, többek között mit is láttunk.
Let's read some fact about the Palace. 'The construction of this severe and forbidding building was commissioned in 1458 by the Florentine banker Luca Pitti, a principal supporter and friend of Cosimo de' Medici. The early history of the Palazzo Pitti is a mixture of fact and myth. Pitti is alleged to have instructed that the windows be larger than the entrance of the Palazzo Medici. The 16th-century art historian Giorgio Vasari proposed that Brunelleschi was the palazzo's architect, and that his pupil Luca Fancelli was merely his assistant in the task but today it is Fancelli that is generally credited. Besides obvious differences from the elder architect's style, Brunelleschi died 12 years before construction of the palazzo began. (...) The building was sold in 1549 by Buonaccorso Pitti, a descendant of Luca Pitti, to Eleonora di Toledo. Raised at the luxurious court of Naples, Eleonora was the wife of Cosimo I de' Medici of Tuscany, later the Grand Duke. On moving into the palace, Cosimo had Vasari enlarge the structure to fit his tastes; the palace was more than doubled by the addition of a new block along the rear. (...) Land on the Boboli hill at the rear of the palazzo was acquired in order to create a large formal park and gardens, today known as the Boboli Gardens. The landscape architect employed for this was the Medici court artist Niccolò Tribolo, who died the following year; he was quickly succeeded by Bartolommeo Ammanati. The original design of the gardens centred on an amphitheatre, behind the corps de logis of the palazzo.' In 1950 it 'became the chief residence of the ruling families of the Grand Duchy of Tuscany. It grew as a great treasure house as later generations amassed paintings, plates, jewelry and luxurious possessions. In the late 18th century, the palazzo was used as a power base by Napoleon, and later served for a brief period as the principal royal palace of the newly united Italy. The palace and its contents were donated to the Italian people by King Victor Emmanuel III in 1919. The palazzo is now the largest museum complex in Florence.' Reference here. I warmly recommend you to take your time and spend at least one day to visit the Palace as it's really huge. We spent only a half day there and visited only the rooms of Medici, Costume Museum and a small part of Boboli Gardens. Therefor we missed the biggest part of the Gardens, the Porcelain Museum, the Galleries, the Treasure and the Car Museum. After this long preliminary let's see a part what we've visited.
A Pitti tér az egyik legszuperebb, leglazább köztér Firenzében. Nem óckodom a földön heveréstől, sőt, otthon is hódolok ennek a hóbortomnak, viszont lekövezett közterületen csakúgy önszántamból még nem terültem el, ezidáig. Miután viszont a tér láthatólag arra szolgál napjainkban, hogy a firenzeiek és a turisták megfáradt testüket alkalomadtán itt pihentessék, mint gyíkok (a szószerinti értelmében) a napon, végre megtalált a kitűnő alkalom, hogy fakírként leheveredjek a rücskös kövezetre. Fejpárnául szolgáló táska nélkül nem a legkényelmesebb hely, így táska híján ezt követően is inkább a füves területeket favorizálom (Margitsziget Budapesten, Sacre Coeur környéke, Brüsszeli parkok stb.). Táskával viszont szuper, pláne a késő délután folyamán, amikor a nap már nem tűz telibe, de a kövezet még tartja a meleget.
If you want trying how does laying on the ground feel, don't miss the Pitti Square (Piazza de Pitti). I didn't know before but this must be the place where the citizens of Florence and all the tired tourists take a rest after a busy day or a long walk. Okay, this must sound silly, but many of them were sitting, laying, chatting on the ground so we tried it as well. As the surface of the square isn't the most comfortable material, using your bag as 'pillow' is recommended. The best period of the day for laying is the afternoon during the sun goes down, but the stone keeps the warm.
A homlokzatra nyíló kapuméretű ablakok alatt félelmetes (cuki) oroszlánfejek riogatták (riogatják?) az arra járókat.
The windows on the facade, are bigger than the main entrance of the Palace and decorated by the head of terrific (cute) lions.
A Palota déli szárnyának első emeletén elterülő királyi lakosztályokat (tudniillik királyok is éltek a Palota falai között) a XVII. században alakították ki. Elképesztő pompa mindenütt: súlyos falikárpitok, karvastagságú képkeretek, csodálatos olajfestmények, grandiózus freskók, dúsan aranyozott mennyezett elképesztő stukkókkal, hogy csupán pár szembeszökő részletet említsek.
The royal rooms were built in the 17th century. Real magnificane: heavy and shinny textiles, golden frames which are thick as an arm, grandiose frescos, golden and white stuccos on the painted ceiling. amazing oil paintings.
A XVIII. században Napóleon is bázisként használta a Palotát, tárgyi emlékeként pedig nem más, mint a fenti szoborral ékesített, 1813-ból származó fürdőszoba szolgál, amely helyiséget Napóleon viszont soha nem használt.
In the 18th century when Napoleon occupied North-Italy, his base were furnished in the Palace. The sculpture above is located in the room below which is known as Napoleon's bathroom, however he never used it.
A belső kertet a kialakítását követő majdnem száz év elteltével ide épített Articsóka-szökőkút díszíti, amelyről a tréfás sorsnak köszönhetően a bronz articsóka már rég eltűnt. Háttérben az 1550-ben épített reneszánsz stílusú Boboli-kert.
The Artichoke fountain which was built in 1642 decorates this small inner courtyard from 1560-1570. Sad thing that the bronze artichoke statue is missing from the fountain. You can see a part of the Boboli Gardens in the background. built in 1550 in Renaissance style.
A Galleria del Costume több mint egy tucat szobán keresztül vezet minket végig a XVIII-XIX. századi udvari divat történetén egy-egy konkrét személy ruhatárának pár darabját bemutatva. Csodálatos, és mai ésszel és kényelemmel csaknem felfoghatatlan ruhagyűjtemény. A tárlat legrégebbi darabjai a XV. századból valók, mégpedig nem más mint I. Cosimo, felesége Eleonora és fiúk don Grazia ruhatárából. Elgondolkodtató ezen ruhák sorsa, s a tény, hogy csaknem épségben több, mint ötszáz évvel később is láthatjuk őket.
The Costume Gallery (Galleria del Costume) presents the fashionable dresses of the female members of the ducal family from the 18-19th centuries. Fabulous (and maybe uncomfortable) dresses. The eldest pieces of the Gallery are from the 15th century and were worn by I. Cosimo, his wife Eleonora and son don Grazia.
A Palotából teljes kilátás nyílik az Arnó folyó másik partjára. Nemcsak a jó levegő lehetett az ok, ami miatt Eleonora megvette a Pitti Palotát.
If you take a look out of the window you'll be impressed by the full view of Florence. This must be the other reason why Eleonora wanted to move here beyond the sanitary conditions.
Kilátás az 1565-1568. között épült Neptunus-szökőkút mögül a belső kertre, a Palotára és Firenzére.
View of the Neptunus fountain, built between 1565 and 1568, the inner garden, the Palace and Florence.
A fenti csodás törpe szobor mellett sem mehettem el kép nélkül. Az 1560-ban készült Bacchus-szökőkút (a víz nyilvána teknős szájából fakad) alanya valós személy, mégpedig I. Cosimo udvari törpéje volt. Eme szokatlan szépségű szobrot követően, a fentieken túl íme két keresetlen jótanács: (1) A Palotába történő belépésért természetesen fizetni szükséges. A jegy kategóriákat nem mondanám turista barátnak, ugyanis két jegykategória létezik: leegyszerűsítve meglátogathatod a kertet és a palota két tematikus tárlatát, vagy meglátogathatod a palota három tematikus tárlatát. Ezeknek csak olyan fapados kombinációja létezik, amit az időmilliomos turista követ el azzal, hogy megveszi mind a kettő jegyet súlyos eurókért, ha ellenállhatatlan vágyat érez valamennyi kiállítás (és a kert) megtekintésére. Fényképezni szabad, de emellett sem tartanám etikusnak valamennyi itt készült kép közzétételét, habár a kísértés nagyon-nagyon erős, hogy megosszam ezt a sok csodát. (2) A másik kérdéskör az éltető vízről szól: a Boboli kertben ősszel-télvíz idején mi nem találtunk semmilyen vendéglátóipari egységet, ahol szomjunkat olthattuk volna, márpedig, ha a kertbe belépsz, azt belépőjegy ellenében teheted, és nem szívesen távoztunk volna csak emiatt. A kert végébenmegbújó rokokú stílusban épült kávéház sajnos csak nyáron tart nyitv. Viszont felkészületlenségünk ára mégiscsak a korai távozás volt. Itt kell, hogy döbbenetemnek adjak hangot, hiszen a legközelebbi kávézó, ahova a Boboli kertben elhelyezett térkép ellenére a kerten kívülre vezetett az út a Bardini Teraszhoz (Terrazza Bardini), ahonnan pazar kilátás nyílik a városra egyébként.
And at last but not least let's take a look above at this strange Bacchus sculpture. The represented person was the gnome of I. Cosimo. After this special statue, let's allow me to finish this post with two more advises: (1) Please mind there isn't a combined ticket for all exhibitions and rooms and the garden. Unfortunately only two versions of tickets are available currently: one for the Boboli Gardens and Costume Museum and another exhibition, and the other type is good for the Rooms of Medici and the Galleries. Luckily taking photos are allowed, however I don't think I should publish all of them as it's not ethical. Instead of them go and visit this wonder, called Pitti Palace. (2) The other thing which is good to know there is no café or place to buy drink during the fall or the winter season as the café is open only in the summertime. It's good to know because if you don't bring drink with yourself (as we didn't) you will want to escape the Palace and find some place to drink. We were that silly to forget to buy a bottle of water and the closest place which were available from the Boboli Gardens is Terrazza Bardini. Nevertheless the view of Florence from Terrazza Bardini is fabulous. Ha Firenzében jársz, feltétlenül látogasd meg a Pitti Palotát. Honpaljukat itt találod. Ne felejtkezzünk meg ugyanakkor a DRKUKTART blogról sem. Ne maradj le az újdonságokról, kövesd a DRKUKTART oldalát a Facebook, az Instagram vagy a Bloglovin segítségével!
Szép napot!
If you are in Florence, don't miss to visit Pitti Palace. Click to reach their website here. Don't forget following DRKUKTART on Facebook or Instagram to get new feeds more times a week. Follow my blog with Bloglovin!
Have a great day!
DRKUKTA