Éppen Firenzébe készültünk mikor jó időben, jó cikk akadt kezeim ügyébe, ami melegen ajánlotta, hogy látogassak el a Salvatore Ferragamo Múzeumba. Tekintettel arra, hogy az útra még nem készültem fel, a városról meglehetősen homályos elképzeléseim voltak (azóta természetesen nagyon is képben vagyok, mielőtt bárki ezen kezdene el aggódni), tapasztalati szinten pedig csak egy korábban olvasott romantikus történelmi regényből merítkezhettem, az első biztos látványosság, amit mindenképpen meg szerettem volna tekinteni, az a Salvatore Ferragamo Múzeum volt.
I felt lucky when I read about the Salvatore Ferragamo Museum in Florence, because we already had our plane ticket to the town. I have never been in Florence before and had no chance to prepare properly yet, but the place what I planned to visit for sure was the Salvatore Ferragamo Museum, thanks for the article what I've read!
Már maga a múzeumnak helyet adó épület is nagy múltra tekint vissza, hiszen az 1289-ben épült Spini Feroni palotáról (Palazzo Spini Feroni, Piazza Santa Trinita 5/R, 50123 Firenze) van szó, amelynek alagsora ad helyet az 1995-ben megnyílt múzeumnak. Az épületet még Salvatore Ferragamo vásárolta meg az 1938-ban, amikortól is a palota egyben a cég székhelye is.
The museum is located in Spini Feroni Palace (Palazzo Spini Feroni, Piazza Santa Trinita 5/R, 50123 Florence), purchased by Salvatore Ferragamo in 1938. Since it had been purchased the headquarter of the company is located here.
Salvatore életéről (1898-1960) nem sokat tudtam, ami sajnálatos tény, hiszen bámulatos, amit cipőkészítés címén véghetvitt. Vallom, hogy akkor látsz igazán, ha megismered azt a küzdelmet, ami az adott alkotás (legyen szó szoborról, épületről, festészetről vagy éppen lábbeliről) elkészültéhez, tökéletesítéséhez vezetett. Számos életrajzi könyvet olvastam neves szobrászművészekről, amely segített megérteni műveik keletkezésének körülményeit, melynek okán immár többet látok "egy darab kőnél", így szerencsésnek érzem magam, hogy a múzeum látogatását követően a Ferragamo névről már nem csupán a csinos lábbelik jutnak az eszembe. Tehát Salvatore Ferragamo-nak csupán a cipőit és a nevét ismertem, de ez a látogatás segített a kulisszák mögé látni. A múzeumben egyébként nem állandó kiállítás látható, hanem Ferragamo munkásságát különböző aspektusból megvilágító tematikus kiállítások váltják egymást. A jelenelgi kiállítás Equilibrium (magyarul "egyensúly") néven fut és 2014. június 19. - 2015. április 12. között tekinthető meg. A jelenlegi témát taglalja egyébként a Ferragamo honlap is, ugyanúgy, mint ahogyan megtalálható a honlapon 1998-ig visszamenőleg valamennyi korábbi kiállítás sajtóanyaga is, mint például a The Amazing Shoemaker-ről (2013. április 19. - 2014. március 31.) szóló, valamint Marilyn Monroe-nak (2012. június 20. - 2013. január 28.) vagy éppen Audrey Hepburn-nek (1999. május 1. - 1999. június 1.) szentelt kiállítás írott (de nem képes) anyaga is. Az eddigi kiállítások dátumait összevetve könnyen fény gyúlhat elménkbe, hogy a kiállítások időtartama között nincsen átfedés. Amennyiben tehát érdeklődünk eme nagyszerű ember munkássága iránt (és mindenkit megnyugtatok, ez a bejegyzés sem rántja le mindenről a leplet), mindenképpen érdemes egy pillantás vetni a honlapra mielőtt Firenzébe vetne a sors. Elképesztő érzés élőben látni ezeket a hosszú múltra visszatekintő lábbeliket.
I didn't have much information about Salvatore's life (1898-1960), what's a shame. I believe you are able to see, not just look if you know the background and circumstances how sculptures, paintings, buildings or shoes have been created. Since I have read many books about the life of well-known sculptures, I see more than a "piece of stone" in their art. Therefore I feel lucky, after visiting the museum I know much more about Salvatore and his work than before. Please, note that the exhibition here is not a permanent one, but temporary, which means the subject is quite the same (Salvatore and the shoes), but it is presented from different aspects time after time. Currently the exhibition, called Equilibrium is open from 19 June, 2014 to 12 April, 2015. You also find the press summary on the company's website, just like all press materials of previous exhibition of the museum for example about The Amazing Shoemaker (19 April, 2013 - 31 March, 2014), Marilyn Monroe (20 June, 2012 - 28 January, 2013) or Audrey Hepburn (1 May, 1999 - 1 June, 1999). So if you are interested in Salvatore's life and carrier, checking the website if any exhibition is presented currently is more than recommended if you are planning to visit Florence. It's an incredibly good feeling to see these old shoes and read their stories.
A fent látható ajtó a múzeum, és egyben a bolt bejárata is, ahonnan lépcső vezet le a múzeumba, míg a bolt jobbra és balra található. A boltban természetesen nem szabadott fotózni, míg a múzeumban (szigorúan vaku használata nélkül) engedélyezett volt a felvételek készítése.
The entrance of the museum and the flagship store. You can reach the museum in the basement and the store on the street level. It was forbidden to take pictures in the store, but taking photos without flash in the museum was allowed.
Miközben bepúdereztem az orromat, észrevettem, hogy még ebben a helyiségben is figyeltek minden részletre: a pulton Ferragamo parfümök felnagyított üvegcséi szolgálnak dekoráció gyanánt.
Every detail is in style: big perfume bottles in the restrooms.
A kiállítás egyik részén több mint száz darab, Salvatore által művészeti igényességgel tervezett cipőt, általa használt kaptafát tekinthetünk meg, illetve idézeteket, történeteket olvashatunk az "egyensúly", mint téma köré rendezve, karonöltve a kiállítás másik részével, amely Salvatore-t időben megelőző és követő más területen tevékenykedő művészek (így például Edgar Degas, Pablo Picasso, Auguste Rodin, Gino Severini), egyensúlyhoz, mozgáshoz való viszonyát taglalta. A kiállításon egy nem annyira rövidke kisfilm is körbejárja a témát és Salvatore Ferragamo személyét olyan személyek szereplésével, mint például Wanda Ferragamo (Salvatore Ferragamo özvegye), James Ferragamo, Philippe Petit, Reinhold Messner, Eleonora Abbagnato, Will Self and Cecil Balmond.
These exhibitions combined shoes and objective data, documents and icons of art and science, around the central subject of 'equilibrium'. The exhibition consists of Salvadore Ferragamo art and work, his theory about the good shoes from on side, from the other side it consists of art work and stories of other well-known artists (Auguste Rodin, Edgar Degas, Gino Severini). You also can watch a short movie (which is not that short actually) with Wanda Ferragamo (widow of Salvatore), James Ferragamo, Philippe Petit, Reinhold Messner, Eleonora Abbagnato, Will Self and Cecil Balmond.
Salvatore egyik innovációja az ún. Wedge Heel (ék alakú sarok).
One of his innovations: the wedge heel.
Ezt az 1930-as években készült patikai mérleget Salvatore a cipői súlyának tesztelésére használta.
This 1930s scale was used by Salvatore to test the lightness of shoes, created by him.
A kép bal sarkában a mai napig gyártásban lévő ikonikus Cage Heel (ketrec sarok) 1955-ből. Salvatore Ferragamonak az élete során több, mint 400 darab olyan találmánya volt, amely a cipőket érintette: különleges talpak, belső cipő részek, változatos formájú sarkak, merevítések, amelyek mindegyike azzal a céllal született, hogy cipőit könnyebbé tegye és biztosítsa ügyfeleinek és ügyfelei lábainak a jótlétet.
As we can read on one of the displays of the exhibition "Over the course of his lifetime, Salvatore Ferragamo applied for more than 400 invention for shoes: special soles, internal shoe parts, variously shaped heels, reinforcements, and always with the goal of making his shoes lighter and achieving the well-being of his customers and of their limbs."
Fent egy 1940-es modell szemezik a látogatóval.
A model from 1940.
A kiálltáson azt is megtudjuk, hogy Salvatore Ferragamo egész élete során cipőkészítőnek tartotta magát. Manapság azonban művészként, kifinomult mesteremberként és élelmes üzletemberként is emlékezünk rá. Munkássága legkiemelkedőbb részének tekinthetjük, ahogyan a művészetet összeegyeztette a funkcionalitással. Már fiú korában, mikor Bonito-ban (Vampania régióban) elkezdett cipőkészítőként dolgozni megszerette volna annak az okát érteni, hogy a cipők miért nem illenek szinte sohasem a lábra. Tapasztalatszerzés érdekében elindult tehát az Amerikai Egyesült Államokba, ahol Santa Barbarában (Kalifornia) testvérével együtt megnyitották első boltjukat. Itt nemcsak cipőjavítással, de egyedi cipőkészítéssel is foglalkoztak. Klientúráját az akkor alakulófélben lévő filmgyártás színészei és színésznői alkották. Annak ellenére, hogy ügyfelei folyamatos megrendelésekkel bombázták, Salvatore még mindig nem volt elégedett, így az emberi csontvázról szerzett ismereteinek szélesítése érdekében beiratkozott a University of Southern California (Dél-kaliforniai Egyetem, Los Angeles) éjszakai kurzusára tanulni. Emellett nap, mint nap az üzletükben tanulmányozta és diagnosztizált kliensei lábát. Ennek köszönhetően hamarosan ráébredt, hogy a láb deformáltsága nem öröklött, hanem szerzett tulajdonság, mégpedig amiatt, hogy a csontok adottságainak nem megfelelő cipőt viselt a lábak tulajdonosa. A hagyományos cipőkészítés elsődlegesen arra törekedett, hogy a lábbeli megfelelő támasztékul szolgáljon az ujjaknak és a saroknak, de támaszték nélkül, mintegy lebegve hagyva a talpat, úgy, ahogy az a természetben is létezik. "Vitathatatlan tény, hogy rengeteg lábat a cipők deformálnak el. Vajon hazugság-e az arra adott válasz, hogy és amennyiben a láb cipőbe van bújtatva, az olyan, mint amiko egy madárkát ketrecbe börtönzünk, amely a bezártság okán nem tud megfelelően létezni? Amennyiben igen, ez a bezártság érinti-e a lábboltozatot? A mindezekből levont következtetés pedig az, hogy a lábboltozatot is támogatni kell valahogyan."
As we can read on one of the displays of the exhibition "All his life Salvatore Ferragamo referred to himself as a shoemaker. Today he is remembered as an artist, a refined craftsman, a clever entrepreneur. The most outstanding part of his work lies in the was he reconciled beauty with function. Ever since he began to work as a shoemaker, not much more than a boy in the town of Bonito in the Campania region, Salvatore tried to understand why shoes don't always fit. So he set out for the United States to broaden his horizons. In Santa Barbara, California, he and his brothers opened a shop where shoes were repaired and custom made shoes were crafts. His customers were actors and actresses of the nascent art of the cinema. There was no shortage of orders for his shoes, but Salvatore still wasn't satisfied. He enrolled in the night school courses on anatomy at the University of Southern California, Los Angeles, to attend lessons on the human skeletal system. Each day in the shop he would examine his customers' feet, and make a diagnosis. He soon realized that the flaws in a foot were not hereditary. But the shape of the bones were, so problems arose when the foot wore a shoe that wasn't suitable. On traditional shoemaking, footwear was made mindful of providing adequate support to the knuckle and the heel, leaving the arch of the foot suspended just as it is in nature. "Yes the fact remains that many feet are injured by shoes. Does the answer lie, then," Salvatore wondered, "in the fact that when the foot is inside the shoe it is imprisoned like a bird in a cage, unable to work properly? If that is so, does this imprisonment affect the arch? Then this means that the arch must be supported". Thanks to his research, Ferragamo created revolutionary forms that, by using a steel blade (shank) to support the arch, inside the shoe, allow the foot to move like an inverted pendulum. By exploiting the plumb line, Salvatore would calculate the median line that form the top of the body drops down towards where the sole of the foot rests. Equilibrium, Ferragamo believed, is not just physical, but mental as well. "Tiredness and physical weakness affect our nerves. Yes, we even become mentally unbalanced".
Számos olyan fénykép lelhető fel, amelyen azt látjuk, hogy Salvatore Ferragamo megérinti páciensei lábait. Cipőinek egyedülálló minősége pont ott, annál az adottságánáll kezdődött, hogy képes volt tisztelni a láb szépségét. "Szeretem a lábakat." írta emlékirataiban. "Beszélnek hozzám. Ahogyan a kezembe veszem őket, érzem erősségüket és gyengeségüket egyaránt. Ez jó állapotban lévő láb izmai szilárdak, a lábboltozat erős, amelyet gyönyör megérinteni, mint az isteni tervezés mesterművét."
As we can read on one of the displays of the exhibition "In many photographs of Salvatore Ferragamo we can see his hands as they touch the feet of his clients. The unique quality of his shoes started from right there, from that ability to appreciate the beauty of the foot. "I love feet", Salvatore wrote on his memoirs. "They talk to me. As I take them in my hands I feel their strengths, weakness. A good foot, its muscles firm, its arch strong, is a delight to touch, a masterpiece of divine workmanship".
Ráébredt, hogy a lábak nemcsak a hosszúságukban, hanem a szélességükben is eltérhetnek egymástól az adott személy fizikai felépítésének függvényében. Különböző formákat fejlesztett ki, amelyek minden lábfej hosszúság esetében különböző szélességgel kombinálhatóak, cipőnként mindtegy hetvenféle módon.
As we can read on one of the displays of the exhibition "He realized how feet could vary not just in length but in width, depending on a person's physical build. He developed different shapes, which for every foot length could be combined with different widths, for a total of 70 fits per shoe model."
Egy Salvatore Ferragamo cipő és én, nem Salvatore Ferragamo cipőben (bakancsban), de Salvatore Ferragamo Museo jeggyel a farzsebemben.
One of his shoes and me without Ferragamo shoe, but with Salvatore Ferragamo ticket in my pocket.
Ismert személyiségek kaptafája, csakhogy néhányukat meg is említsem: Audrey Hepburn, Katherine Hepburn, Angelina Jolie, Madonna.
Trees of many famous celebrities as Audrey Hepburn, Katherine Hepburn, Angelina Jolie, Madonna.
Aranypipellő.
Gold shoe.
Ez kérem, egy 1939-es modell.
A shape of 1939.
A honlap szerint a múzeum minden nap délelőtt 10.00 és este 19.30 között tart nyitva kivéve bizonyos ünnepnapokat. A belépő 6 euró, ami abszolút megéri szerintem. Sőt, minden hónap első vasárnapján a belépés díjtalan. A múzeum meglátogatását mindenképpen javaslom, csodálatos hely, pláne a cipő fanatikusoknak!
According to the website the opening hours: The museum is open from 10 am to 7:30 pm everyday, except on defined public holidays. Admission: EUR 6 with some exception. And what is great? That the entrance is free of charge to the Salvatore Ferragamo Museum every first Sunday of the month.According to the website the opening hours: The museum is open from 10 am to 7:30 pm everyday, except on defined public holidays. Admission: EUR 6 with some exception. And what is greater? That the entrance is free of charge to the Salvatore Ferragamo Museum every first Sunday of the month. Let's visit this incredible place (especially if you are shoe addicted) if you are in Florence!
If you like this post, follow me on Facebook HERE or Instagram HERE.
DRKUKTA