Ha már itt a nyár, miért is ne csapnánk fel turistának a saját városunkban? Turistáskodni Budapesten évszaktól függetlenül ér, de kellemes időben mégiscsak jobban visz a lábunk előre. Szakadjunk ki kicsit a hétköznapokból és keressük fel azokat a helyeket, amelyeket bármilyen (anyagi, időbeosztásból adódó, távolsági stb.) okból ritkábban keresünk fel és élvezzük az életet itthon is, úgy, ahogy elszakadva lakóhelyünktől távolabbi városokban, országokban tennénk. Siklóra fel!
I live in Budapest and think that acting like a tourist in my own city is a fun and warmly recommended. That's how we can enjoy the city where we live. So I travelled by funicular. Follow me and check my photos about my short journey!
Gyermekkoromban utaztam utoljára a Budavári Siklóval. A sikló már akkor is éltes korú volt (legalábbis én ezt szűrtem le abból, hogy az akkori tömegközlekedésen dívó műbőr ülőalkalmatosságok helyett itt lakkal borított fapadokon ülhet az ember az utazás során). Akkor hihetetlenül izgalmasnak, csodálatosnak, nem mellesleg hosszú utazásnak tűnt a siklózás. S bár imádok felgyalogolni a Budai Várhoz, nem is beszélve a romantikus andalgásról, most mégis kivételt tettem, és siklóra pattantam.
I travelled by funicular when I was a child. As I remember it was an exciting and long trip with amazing view.
A Budavári Sikló Budán a Clark Ádám térről indul, a másik végállomása pedig a várban, a Szent György téren van.
The funicular (Budavári Sikló in Hungarian) has two terminals and no more stops. One terminal is located on Clark Ádám square (Clark Ádám tér) and the other is located on Szent György square (Szent György tér) on the hill.
Két kocsija van, Gellért és Margit, ki minket is szállított.
The funicular has two cars: one of them is called Gellért and the other is called Margit. We travelled by Margit.
A menetjegy - ezért a röpke pár perces felemelkedésért (vagy süllyedésért) - kissé borsos áron kelleti magát, (jelenleg 1.100,- forintot fizetünk egy felnőtt jegyért) különösen, ha összehasonlítjuk a tömegközlekedésért egyébként fizetendő általános díjakkal. A budapesti tömegközlekedés igénybevételére jogosító bérlet, jegy stb. itt nem használható, nyugdíjas kedvezmény nincs, gyermekjegy van. Ami slussz poén (vagy inkább számomra meghökkentő), csoportos jegy kizárólag a 15-18 éves korosztálynak elérhető és nekik is csak tíz fő felett. A csoportos jegy korosztályi korlátozása mögötti logikát (?) nem értem: milyen okból zárják ki a csoport fogalmából a 15 év alatti, illetve 18 év feletti csoportokat, és a csoport miért csak 11 főtől kezdődik. Avagy, ha a csoport összetétele akként alakul, hogy abból 9 fő 15 éves és 1 fő 37 éves, abban az esetben ők sem minősülnek csoportnak és a kedvezményes menetjegyre nem jogosultak? Mindenesetre a pénztáros hölgy sem tudta az okát a csoport ilyen formán való meghatározásának, így-e téren nem lettünk tájékozottabbak. A siklóról mindenesetre a Budapesti Közlekedési Központ honlapján - ami a jegyárakat illeti - semmi nincsen, míg a régi BKV honlapon a fentiekkel azonos, szűkszavú tájékoztatás található. Azt sem értem, hogy gyermekeknek az utazás miért csak 3 éves korig díjmentes.
Using the funicular is subject to a special price (the prices which prevail for other means of public transport don't prevail here). Adult ticket costs HUF 1.100,-. Tickets for groups are only available if the group consists of 15-18 year old people beyond ten persons. I don't see the point why did they define the definition of group this way because with this pricing they exclude people in other ages. Nevertheless if a group consists of maximum ten persons who are 15-18 years old, they are excluded as well because they would seem to be a group beyond ten persons. For more information (just kidding, there is no more information unfortunately) click on the website of BKV.
A felnőtt menetjegy.
The adult single ticket.
Tábla Gróf Széchenyi Ödön emlékére, a magyar közlekedésért és közügyekért végzett áldozatos munkájáért.
Memorial tablet of Count Széchenyi Ödön who did allot for the Hungarian public transport and public affairs.
A sikló ablakát ez a trükkös szerkezet támasztja ki.
This tricky metal stand keeps the window open.
Emléktábla 1995-ből a sikló megnyitásának 125. évfordulójára. Ha már a megnyitásra emlékezünk, körbenéztem, mit is illik tudni a Budavári Siklóról. Egy Budapesttel foglalkozó honlap szerint a "Budavári Sikló (korábban Budai Hegypálya) egy különleges vasút, Budapest I. kerületében a Budavári Palota megközelítésének egyik eszköze, Budapest Duna-parti látképének szerves részeként 1987 óta az UNESCO Világörökség listájában is szerepel, mint Budapest Duna-parti látképének egyik meghatározó szelete." Egy másik honlapról megtudhatjuk, hogy "Az 1870-ben megnyitott és 1986-ban felújított Budavári Sikló 95 m hosszú, 48 százalékos emelkedésű (60 m szintkülönbségű) sínpályáján két, lépcsős szerkezetű kocsi viszi a Budai várba a páratlan látványáért felszálló utasokat.A királyi vár különböző hivatalaiban dolgozó hivatalnokoknak elegük volt abból, hogy minden nap fel kellett mászniuk az irodájukhoz a Várhegyre. Az ő életük megkönnyítésére épült meg 1870-ben a gőzvontatású drótkötélpálya, amelyen egymással ellentétes irányban emelkedik illetve ereszkedik a két kocsi. A második világháborúban tönkrement közlekedési eszköz 1986-ig aludta "csipkerózsika" álmát, amíg újra megindulhatott, de most már villanymotorral hajtva a füstölgő gőzgép helyett. Aki nem akar várni, vagy szívesebben gyalogol, az a Sikló helyett az Alagút jobb oldalán induló Király-lépcsőn kb. 10-15 perc alatt feljuthat a Várba."
According to the information which is available on the internet 'the Budapest Castle Hill Funicular or Budavári Sikló is a funicular railway in the city of Budapest, in Hungary. It links the Adam Clark Square and the Széchenyi Chain Bridge at river level to Buda Castle above. The line was opened on March 2, 1870, and has been in municipal ownership since 1920. It was destroyed in the Second World War and reopened on June 4, 1986. A feature of the line are the two pedestrian foot bridges which cross above it. These were present when the line opened, were removed in 1900 when the castle's garden was extended, and rebuilt to the original design in 1983. The building of the line started in the July 1868, the first test run was on 23 October 1869. The Sikló has operated for the public since 2 March 1870. This funicular rail was the second in Europe, only Lyon had a similar transportation system at that time. During the Second World War the cars and the terminals were destroyed by bombs. The remnants of the funicular were then dismantled. Replacement with escalators was considered later. Reconstruction of the funicular was decided in 1965, and several plans were made, but the construction works were delayed. A midibus service between the two termini (line "V") was launched in 1975. This was in operation until the line was finally reopened in 1986. The line has the following technical parameters: Length: 95 metres (312 ft). Height: 51 metres (167 ft). Maximum gradient: 48%. Cars: 2. Capacity: 24 passengers per car. Configuration: Double track. Maximum speed: 1.5 metres per second (4.9 ft/s). Track gauge: 1,435 mm (4 ft 8 1⁄2 in) standard gauge. Traction: Electricity. Trip time: 1 1/2 minutes'.
A siklóban fapadok szolgálják az utasok kényelmét. Egyenes derékkal ülni ajánlott.
One of the wooden benches of the funicular.
Fényképezőgépek csatája.
Battle of cameras.
Ilyen, mikor Gellért elsuhan Margit mellett.
This is how the Gellért wagon passes the Margit wagon.
Kilátás a Szent György téren található végállomásról, de még Margit védő ajtajai mögött.
View from the terminal which is located on Szent György square.
Budapest egy szeletkéje: Széchenyi lánchíd, Széchenyi tér, Gresham Palota, Szent István Bazilika.
A part of the view of Pest: Széchenyi Chain Bridge, Széchenyi square, Gresham Palace, St. Stephen Basilica.
A Budavári Sikló várban található végállomása.
The terminal on Szent György square.
Alig két perc alatt felértünk a Budai Várba. Aki a panorámában való hosszú ideig tartó mélázásra számít a siklóút alatt, annak csalódnia kell, mert a siklóban való utazás során - akkor sem, ha az ablaknál áll - nem lesz erre lehetősége. Ám ne búsuljon senki, hiszen a Szent György téren, a Budavári Sikló fogadóépületét megkerülve alkalmunk nyílik leülni, és Budapest (inkább Pest és a Duna, valamint a Dunán átívelő gyönyörű hídjaink) csodálatos panorámájában gyönyörködni.
Travelling by funicular takes only a couple of minutes (1,5 minutes) so don't expect that you can stay in the wagon for more hours. Nevertheless if you want to be impressed by the amazing view of the Pest side, the Danube and our wonderful bridges over the Danube then get around the house of the terminal which is located on Szent György square, sit down and wonder.
If you like this post, follow me on Facebook HERE or Instagram HERE.
DRKUKTA
¿Qué tapas hay? 2014.08.08. 11:15:17
Ha javasolhatom, az angol szövegben van egy-két túlkomplikált mondat, túl sok információt akartál egy-egy mondatba belefogalmazni, ettől kicsit döcögős lett. A csoportos jegyekkel kapcsolatos megjegyzésnél célszerűbb lenne a team (csapat) helyett a group (csoport) használata.
kun andras 2014.08.08. 11:15:20
drkuktart 2014.08.08. 11:17:18
drkuktart 2014.08.08. 11:18:57
csillaberk 2014.08.20. 17:10:14
A siklónál én is sokallom a jegyárat, de még az olcsóbb korában egyszer kipróbáltam és megérte.
A sikló felső végállomásánál parádéznak a katonák, ezt pár hete vettem észre :)