DRKONYHART: SÜSSÜNK SPECULOOS-T! (Let's bake speculoos!)

2014. december 04. 00:46 - drkuktart

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz01.jpg

Kezembe akadt egy karácsonyi magazin, amiben valamilyen különös, nem várt oknál fogva megfogott egy belga-holland keksz, mégpedig a speculoos receptje. Ki kellett próbálnom, és le kellett teszteltetnem, hogy valóban eredeti speculoos-e a végeredmény. 

I've just found the recipe of speculoos which is a Belgian-Dutch cookie, in one of the Hungarian magazines for women. 

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz02i.jpg

Szeretem magamat azzal álltatni, hogy és amennyiben a hozzávalókat a lehető legegészebb (ilyen szó gyanítom, hogy nincs) állapotban szerzem be, abban az esetben egy fokkal bizonyosabb lehetek abban, hogy mit fog tartalmazni a kész produktum. Ezen felbuzdulva, amit lehetett, én aprítottam, daráltam, zúztam, törtem össze. Az említett lelőhelyen talált recept szerint a Speculoos-hoz az alábbiak szükségeltetik (jó, picit módosítottam rajta):

15 dekagramm vaj, 5 dekagramm darált keksz, 1 evőkanál mézeskalács fűszer, 1 csipet só, 25 dekagramm liszt, 13 dekagramm barnacukor (ez eredeti receptben ez nádcukor), 1 tojás

A kekszet bemelegítés gyanánt mozsárban összetörtem, és a mézeskalács fűszerkeveréknél is ragaszkodtam a sajátkezű daráláshoz, kikeveréshez: 1 evőkanál szegfűbors (ledarálni), 1 evőkanál szegfűszeg (ledarálni), 1 evőkanál ánizs (ledarálni), 1 evőkanál gyömbér, 1,5 evőkanál fahéj (itt engedtem a csábításnak és eredendően őrölt fahéjat és gyömbért használtam), 1 kiskanál szerecsendió (lereszelni), 1 evőkanál kardamom (megtisztítani, ledarálni).

If it's possible I like to prepare all parts of the cookies by myself. I don't mean that I'll keep chicken to have eggs, but I rather cut up or mill the ingredients by myself instead of buying an already cut-up or grind ingredient. According to the recipe the ingredients are the following:

150 gr butter, 50 gr grinded cookie, 1 tb ground gingerbread spice, a dash of salt, 250 gr flour, 130 gr brown sugar (in the original recipe cane-sugar is used), 1 egg

For appr. twelve portions of gingerbread spice I used: 1 tb allspice, 1 tb clove, 1 tb anise, 1 tb ginger, 1,5 tb cinnamon, 1 tsp nutmeg, 1 tb cardamom. 

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz03.jpg

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz04.jpg

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz05ii.jpg

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz06.jpg

Poralakú alkotóelemeket összekeverem, nyakonöntöm a megolvasztott vajjal és 1 darab tojással, majd az egyvelegből gyúrt cipót fóliába göngyölve benavigálom a hűtőbe (vagy ki a hűvös erkélyre, teraszra, kinek-hogyan tetszik). Minimálisan egy órát állomásozzon a hűvösben, nekem két órán keresztül hűsölt. 

In a bowl mix all ingredients together, roll into a small ball, put in kitchen film and at least for one hour into the fridge. 

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz07.jpg

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz08.jpg

A cipót több cipóra bontom, ugyanis a gyúródeszkám hiába normál méretű, mégis kicsinek bizonyult a teljes cipó kinyújtásához. Az adagokat egymás után a kilisztezett gyúródeszkán vékonyra nyújtom. A kinyújtott tésztát pogácsa szaggatóval kiszaggatom, majd ezt követően lehet próbálkozni az így elkészült korongok mintázásával is. Nálam ez valóban próba maradt, ugyanis a kísérlet sikerességének valószínűleg a darabosra hagyott háztartási keksz tett keresztbe. A mintázó pecséteket legközelebb egy linzer-típusú tésztánál vetem inkább majd be. 

After cooling down, roll out the pastry to be thin enough and after cut it out with a cookie cutter. 

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz10.jpg

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz09.jpg

Kétszáz fokra előmelegített sütőben maximum tíz percig sütöm, közben azért figyelem, nehogy megpiruljon. A végeredményt kakaóval fogyasztottam (de szerintem teasüteménynek is kiváló lehet). Hiába használunk mézeskalács fűszerkeveréket mégse számítsunk mézeskalács ízélményre (legalábbis az én több, mint egy évtizede használt legkedvesebb receptem nyomán abszolút nem ilyen ízű mézes sül). Miután nem bírtam ki, gondoltam, letesztelet életem első speculoos-át egy belgán. Természetesen nem jött rá, hogy ez milyen keksz szeretne lenni, s miután elárultam neki meglehetősen széles vigyor ült ki a képesebbik felére, ugyanis szerinte a speculoos (avagy speculaas) az nem ilyen ízű. Következésképpen a következő speculoos-omat egy eredeti, a belga által szolgáltatott belga recept alapján fogom megsütni, már amennyiben megbirkózom a recept lefordít(tat)ásával. Visszakanyarodva még egy mondat erejéig a fenti speculoos-hoz, a keksz nem vitatottan finom. 

Put the cut-out pastry into the oven, preheated up to 200 Celsius-degree and bake it for ten minutes. During baking, don't forget to check it. The cookie can be served by cacao and tea as well. As I was really curious whether this recipe is good enough to bake the original (or really similar) speculoos, I let the cookie to be tasted by a real Belgian. He couldn't tell me if it's speculoos (speculaas). So, I asked him to give me another original speculoos recipe in order to try it next time. Nevertheless I have to confess, the cookie which was made according to this recipe is tasty too. 

drkuktartspeculoosdutchbelgiankeksz11.jpg

A bejegyzés közzétételét követően érkezett a hír, szintén a belga szájból, hogy a kelleténél kissé jobban megsült kekszek mégiscsak hasonlítanak az eredeti speculoos-ra. A jövőben tehát arra kell igazán ügyelnem, hogy majdnemhogy megégessem a kekszet. Mik vannak! A receptet egyébként a Nők lapja Konyha Desszert karácsonyi különszámában találtam, míg mézeskalács fűszerkeverék receptjét itt.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebook-on ITT és Instagram-on ITT, vagy, ha úgy tetszik értesülj a friss bejegyzésekről a Bloglovin segítségével!

Szép napot! 

Interesting, that after I've posted this post on my blog, my beloved Belgian said those piece of cookies which have been burned a bit, are similar to the original speculoos. So, next time I'll pay attention to almost burn all of them… If you like the post, follow me on Facebook HERE or Instagram HERE to be notified about every new post. Follow my blog with Bloglovin!

Have a nice day!

DRKUKTA

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
JOGI NYILATKOZAT KAPCSOLAT Copyright © 2005-2023 Drkukta - Drkuktart. Minden jog fenntartva. Bármilyen célra történő felhasználása csak a szerző előzetes írásbeli hozzájárulásával engedélyezett.⎪All rights reserved. Do not use or reproduce without preliminary written permission.
süti beállítások módosítása