For English scroll down
Úgy határoztam, hogy amíg én ITT ácsingózom, hogy kipróbálhassam végre a MOL Bubit (április közepe óta nagy a csend a Facebook oldaluk alapján), és eme kívánságom beteljesületlen marad, addig körbenézek széles e világon, mit rejteget a kétkerék megszállottjainak a világ porondja.
Ahogy az amszterdami bejegyzésben ígértem, vizuális sétámat a mediterrániumban folytatom. Spanyol pillanatok következnek.
Until I am waiting for (since THIS POST) trying the new public bike system of Budapest, called MOL Bubi (according to their Facebook site, no steps forward happened since the middle of April) I have decided I will take a look around the world's bike situation.
As I promised in my post about AMSTERDAM, I continue my visual trip in the mediterranean part of Europe. Spanish fragments are coming.
Első képem a Callao Mozin lévő egy kivetítőről készült a Plaza de Callao-n, Madridban. Amikor ott jártam nyomát sem láttam közbringa rendszernek, sőt igazából bicikli dömpingre sem emlékszem igazán. Az interenten utánanézve látom, hogy Madrid jelen pillanatban Budapesttel hasonló helyzetben van. Egy helyi blog (ITT) szerint a közkerékpár rendszer Madridban 2014 májusában lesz elérhető. Egy másik honlap (ITT) szerint kerékpározni Madridban, kiépített bicikli úthálózat hiányában (ITT) meglehetősen veszélyes. Ha odakészülsz, és a kétkeréken való városnézés preferálod, mindenképpen érdemes utánanézni a témának részletesebben.
My first photo was taken in Madrid about a big screen Callao Cinema, which is located on Plaza de Callao. When I visited the city I did not see public bike system. To tell the truth I have no memory whether Madrid was a bike paradise or no. As I checked information, which is available on internet at the moment, I can tell you that the current status of public bike system is in similar phase as in Budapest. A local blog (HERE) says current bike system becomes available in May 2014 in Madrid. Another website says (HERE), riding a bike is quite dangerous in Madrid in the lack of well developed bike lane network (HERE). So if you prefer to do sightseeing on two wheels it is worth to check this kind of websites.
A következő állomás Valencia. Ez a város hangulatra kicsit Barcelona és kicsit Madrid keveréke. Bár ottjártunkkor nem figyeltünk fel a közbringa rendszerre, csak a bicikli kölcsönzés lehetősége jött velünk szembe, el kell mondanom, Valencia rendelkezik közbringával, ami a VALENBISI névre hallgat. A saját honlap mellett más weboldalak is segítséget nyújtanak a kerékpár rendszer használatához (ITT). Ami fontos, hogy ez is a tömegközlekedés része, így éves alapdíjhoz kötött, amelyhez hozzájön a használatkor bizonyos időtartam (jelenleg és általában harminc perc) elteltével az aktuális használati díj.
The next stop is Valencia. This city seems to be the mix of Barcelona and Madrid for me. However I has not seen any public bike there, Valencia has its own system, called VALENBISI. Besides of Valenbisi's own site, other websites also support us how to use the system (HERE). Important to know that Valenbisi works as the part of public transport. You need to pay an annual fee in advance to be subscribed. When you really use it the system adds the actual usage fee, which is payable after using the bike for a period of time (at the moment and generally it is thirty minutes) .
Amszterdamhoz hasonlóan, itt is több cég szakosodott a bicikli kölcsönzésre, illetve kerékpáros városnéző túrák szervezésére (például ITT és ITT).
As in Amsterdam, you can also find more companies which deal with bike rental and organization of sightseeing bike tours (for example HERE és HERE).
Chopper kerékpár. Spanyolországban meglehetősen nagy divat.
Chopper bikes are in fashion in Spain.
Különösen kedves nekem Barcelona. Valószínűleg ezt mindenki, aki járt ott (és akit nem raboltak ott ki) elmondhatja magáról. Itt szemmel láthatólag virágzik a kerékpáros élet.
One of my favourite city is Barcelona. Probably everybody says the same (except of his or her wallet or purse etc. has been stolen in the city). Barcelona has its own bike system. Nevertheless many private bikes are used on the streets as well.
Ramonas Barcelona sajnos zárva volt (jól megérdemelt szieszta), de honlapja szerint egy csoda kerékpáros szaküzlet kizárólag csodálatos bicikli kiegésztőkkel, ami egy stílusos biciklizéshez kell (bőr kiegészítők, táskák, gyerek felszerelések stb.). Nézzétek meg ITT (sajnos a honlap nyelve csak spanyol, de a képek magukért beszélnek).
Ramonas Barcelona was closed when we were there (well deserved siesta time), but it is a great bike accessories shop according to its website (accessories made from i.e. leather, bags, stuffs for kids etc.). Check its website HERE (it is written only in Spanish, but the pictures are speakful as well) .
Legutóbbi információim szerint a 2007 óta létező közbringa rendszer (ITT) turistáknak sajnos nem elérhető, kizárólag csak Barcelonában élő lakosoknak, a tömegközlekedés részeként.
According to my best knowledge the public bike system (HERE), which exists since 2007, is not available for tourists unfortunately, but only for residents as the part of the public transport system.
Helyette viszont számos cég kínál városnéző túrákat, illetve kölcsönöz bicikliket turistáknak is (például ITT és ITT). Sőt, állítólag létezik ingyenes három órán keresztül tartó Gaudi túra is. Ez utóbbi persze a honlap szerint úgy működik, hogy vagy hozol magaddal kerékpárt vagy pedig bérelsz tőlük öt euróért. Nem próbáltam, de ha most utaznék, elgondolkodnék rajta. Ha felkeltette az érdeklődésedet, kattints IDE.
Instead of the non-availability of public bike system for tourist, there are more companies deal with organization of bike tours and rent bikes for tourist (for example HERE and HERE). As I read on the internet, a 'free' Gaudi bike tour is also available in Barcelona and takes three hour. According to its website you are allowed to bring bike or if you do not have any rent one from the company for five euro. I have never tried, but if I would travel now, I would consider to try it. If you are interested in this tour, click HERE for more information.
Megfáradt járgány. Csak tudnám, hogyan történik ez a bicikli népbetegség.
Knocked-out bike. I wish I would know how did it happen.
Hard Rock Café Barcelona és két pihenő közbringa.
Hard Rock Café Barcelona and two members of bike sharing system.
A közbringa használatban és modellként.
A public bike is under usage. Pose like a model.
Iszik vagy vezet.
Drink or ride.
Chopper bicikli felvonulás. Ezekhez a képsorokhoz nem is fűznék sokat.
Chopper bike pageant. No words just pictures.
A tengerparton. Szinte már strand bicikli.
On the coast. I would say it almost seems like a beach bike.
Remélem meghoztam a kedveteket egy jó kis tekeréshez, akár itthon, akár külhonban. Ha Barcelonában vagy akár más, lapos területekben bővelkedő spanyol városban jártok, legalább egy órára javasolt kerékpárt bérelni. Kerékpáros sorozatom következő része Belgiumba kalauzol majd el, hiszen ott is majdnem mindenki kerékpárral születik. Hamarosan a blogon...
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebook-on ITT és Instagram-on ITT.
Tekerésben gazdag napot kívánok!
I hope my post brought you in the mood to ride a bike whether in Hungary or abroad. If you visit Barcelona or other Spanish city, which has big flat areas as well, it is worth to rent a bike at least for one hour. The next part of my bike series leads you to Belgium as that is the other country where almost everybody was born with bike. Soon on the blog...
If you like this post, follow me on Facebook HERE or Instagram HERE.
Have a nice day on two wheels!
DRKUKTA