KOLBÁSZFESZTIVÁL A VASÚTTÖRTÉNETI PARKBAN (Pig slaugther sausage festival in the Hungarian Railway Museum)

2014. november 16. 17:44 - drkuktart

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál01.jpg

Oldtimerrel fűszerezett Disznótoros Kolbászfesztiválon jártunk a Magyar Vasúttörténeti Parkban. Felejthetetlen élmény volt.

This weekend we visited the Pig Slaughter Sausage Festival in the Hungarian Railway Park.

A programlehetőség meglehetősen felkészületlenül ért, így nem is igazán tudtam, hogy mire számítsak. Azt tudtam, hogy a Magyar Vasúttörténeti Parkba mindenképpen el szeretnék látogatni, hiszen soha nem jártam ott azelőtt. Szerény véleményem szerint tömegközlekedéssel meglehetősen nehézkesen közelíthető meg a helyszín, de addig ötöltünk-hatoltunk, míg mindannyiunknak megfelelő megoldást találtunk, és, hát kocsiba pattantunk. Délelőtt tizenegy körül érkeztünk, mikor is a Park bejáratához közelebbi parkolóhelyek már mind tömve voltak. Belépőjegyhez viszonylag könnyen hozzájutottunk, s egy füst alatt előzetesen lefoglaltuk, majd megváltottuk jegyeinket a december 7-i Mikulásnak szentelt vonatra is. 

I've never been in the Hungarian Railway Park, so I was happy to have the chance to visit it. According to my opinion it's a bit to get there by public transport, so we agreed to go by car. After waiting in the queue we bought our tickets and entered the Park.  

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál02.jpg

Lévén jó idő, továbbá az eszem-iszom, valamint a dínom-dánom lebegtetett lehetősége a park tömve volt gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt. Miután jermekkel érkeztünk, nem a mi, hanem inkább az ő akarata érvényesült az általunk szabályozott keretek között, így a programlehetőségeket meglehetősen hektikusan, sorrendnek még véletlenül sem nevezett egymásutánjában fedeztük fel (vagy sem). Hogy legyen elég üzemanyagunk a délutáni alvásidőig hátralevő időtartamra, egy jófajta körhinta után, körbenéztünk gasztronómiai fronton. Az árusok gusztusos fabódékban és asztalokon kínálták kóstolásra és eladásra portékáikat, és a szemnek kellemes tálalás mellett valóban pozitívumként hatott, hogy nem voltak restek kóstoltatni portékáikat. Nálunk ez a fajta üzletpolitika meghozta gyümölcsét, így azon túl, hogy kóstoltunk, vásároltunk is az isteni libatöpörtyűből, gyümölcssajtokból és ementáli sajtból. Az egyetlen dolog, amit hiányoltam, hogy a meglátogatott kereskedők egyike sem tudott szórólapot, névjegykártyát adni, illetve arról sem tudtak információval szolgálni, hogy portékáikat a fővárosban hol és mikortól tudjuk megvásárolni. Nagy kár. Ízelítőt a finomságokból csupán pár kép erejéig hoztam, annak érdekében, hogy senki se érezze magát rosszul, csak azért mert kihagyta ezt a hétvégét a Parkban: 

The weather was great and the Park was full with kids, families and adults. As we were hungry upon our arrival, we visited the stalls of food and drink for first. Just a few picture about the food and drink selection: 

Miután egészséges mértékben teletömtük a hasunkat, elindultunk felfedezni, hogy az étkezésen túl, mit is kínál számunkra a park. Külön váltott jegy ellenében felültünk a Kerti Vasútra, ami meglepően nagy területet, gyakorlatilag a park egészét bejárja: átzakatol az alagúton, felszalad a patakocska felett átívelő kishídra, s több helyen megállásra késztette a gyalogos forgalmat, mikor kereszteztük a parkon belüli gyalogutakat (ezt megelőzően a Holnemvolt Parkban kísértem egy hasonló elvű, fapados vonaton kiskorú hozzátartozómat, és a kettő között ég és föld, vagy még nagyobb a  minőség-igényesség terén a különbség). Szóval állati szuper ez a Kerti Vasút, még akkor is, ha a vonatút során meglehetősen fura testhelyzetben kellett elhelyezkednünk. Több - gyermek nélkül - érkező felnőttet is hallottam arról csevegni, hogy ők bizony ki szeretnék próbálni a Kerti Vasutat. Nekem volt alibim, hogy megtegyem, de nem tagadom, megértem őket, mert jó kis dolog. Minket a Fekete Péter névre keresztelt mozdony húzott, amelynél eggyel extrább változat, amikor a Kerti Vasutat zöld "gőzmozdony" húzza. A Kerti Vasútról leszállván játszótereztünk egy kicsit, majd a díjmentesen használható népi játékok (célbadobós, csigaverseny, gólyaláb stb.) felé vettük az irányt. Itt kis túlzás nélkül minden korosztály megtalálta a megfelelő játékot, amivel tesztelhette ügyességét. 

After eating we bought ticket for the Garden Railway. You discover almost the whole territory of the Park while you are traveling on the Railway: it goes through the tunnel and over the stream through the bridge then stops the pedestrians more times while it's crossing the roads. After the Garden Railway we were playing a bit with some of the Hungarian folk-games.

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál12.jpg

Röviden a Park történetéről illik tudni, hogy helyén az 1990-es évekig Hámán Kató (majd Északi Fűtőház) néven Fűtőház működött. A honlap értelmében "A MÁV által leselejtezett gőzmozdonyok és a régi vasúti kocsik először a MÁV Nosztalgia Kft. nosztalgia útjain járták az országot és már az Északi Fűtőházban állomásoztak szabadidejükben. Később egyre több nosztalgia jármű került a Fűtőházba (pl. a 424.262-es és a 424. 287-es pályaszámú gőzmozdonyok). Ezek a járművek ekkor a nosztalgia üzemen kívül különböző filmforgatásokon is részt vettek, amelyeket már az Északi Fűtőház területén forgattak. A terület akkoriban aktívan üzemelő fűtőház volt, ahol a MÁV Rt. dolgozói teljesítették mindennapi vasutas munkájukat és ekkor még a nagyközönség számára zárva tartott (nem is volt látogatható állapotban). Az idők során fokozatosan kerültek ide forgalomból kivont, régi járművek, amelyeket a MÁV História Munkabizottsága jelölt ki múzeumi megőrzésre és a MÁV akkori vezetésének döntése során kerültek később felújításra. A 90’-es évek közepére már meglehetősen sok mozdony állomásozott itt. (…) 1999. november 22-én ünnepélyes keretek között (…) megtörtént a Magyar Vasúttörténeti Park hivatalos alapkőletétele." A Park 2000. július 14-én nyitott meg Európa első interaktív vasúttörténeti múzeumaként, területe több, mint 70.000 négyzetméter. "Az 1911-ben épült, a maga nemében páratlan 34 állásos körfűtőházban állomásoznak a nosztalgiamozdonyok, így például az ország legöregebb, működő gőzmozdonya 1870-ből és a legendás Árpád motorvonat a harmincas évekből (2 óra 57 perc alatt tette meg a Budapest-Bécs közötti távolságot). A nosztalgia járművek büszkesége az 1912-ben épült elegáns teakfa étkezőkocsi, amely a mára fogalommá és nosztalgikus emlékké vált híres Orient Expressz mozdonya mögött robogott. Több mint 100 vasúti járműkuriózum parkol itt, közülük ötven ritka mozdony, vasúti jármű: sínautók, kézi-és motoros hajtányok, mérőkocsi, gőzdaruk, hóekék, hómaró gépek és egyéb különlegességek, a legszebbek, a legértékesebbek összegyűjtve. A járműállomány az 1870-es gőzmozdonyoktól a nagyteljesítményű villamos mozdonyokig mutatja be a vasút fejlődését. A járművek jelentős része ma is üzemképes, melyekkel a MÁV Nosztalgia Kft. belföldi és külföldi nosztalgiautazásokat szervez."

Just a short information about the history of the Park: 'The foundation-stone of the Hungarian Railway Museum was laid on 22 November 1999, on the site of the former Budapest North Depot of the Hungarian State Railways (MÁV). The first phase of the project was completed in less than eight months, funded by the Ministry of Transport and Waterways, MÁV and MÁV Nosztalgia Ltd, the heritage division of MÁV. After many months of effort, Europe’s first interactive railway museum opened on 14 July 2000, displaying over a hundred railway vehicles and equipment of varying ages on a site of over 70,000 square meters. Fortunately the North Depot’s 1911 roundhouse remained intact and its 34 bays provided an ideal home for the operational vintage fleet.  This includes a steam engine built in 1870 and the legendary Árpád railcar, built in 1934, which sped from Budapest to Vienna in just under three hours. The gem of the vintage fleet is the elegant teak dining car built for the Orient Express in 1912. The fleet is comprised of fifty engines, twelve operational and thirty-eight cosmetically restored, plus a wide range of rolling stock: railcars, self-powered rail cars and hand-carts, inspection cars, steam cranes, snow ploughs and other curiosities. The exhibits take visitors through the entire history of the railways from the steam engines of the 1870s to the powerful electric engines of today. Many of the vehicles are still in working order and used on the nostalgic train trips organised by MÁV Nosztalgia Ltd. in Hungary and abroad. Visitors can not only admire the old machines: they can also try them out. They can drive a steam engine, travel in a car converted for rails, operate a hand-cart, ride on the turntable and on the horse tram. The engine simulator offers a virtual experience of driving the most powerful Hungarian electric railway engine, using the original equipment, while the rail-cycle challenges one’s sense of balance. There is also a model railway that visitors can admire and even operate in the maroon postal wagon. The beautifully landscaped park is ideal for relaxation, and refreshments are available in the Buffet or on the terrace of the Nostalgia Café, while the Füsti Dining Car offers a wide range of delicious dishes at reasonable prices.' (Reference here.)

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál13.jpg

Ahol órákig tudnék ácsorogni és bámészkodni, az a terepasztalok környéke. Szívesen feltérképezném, hogy melyik asztalon, annak különböző épületei előtt, mellett, a peronokon vagy a hegyoldalban milyen kimerevített jelenet "zajlik" éppen. Ottlétemkor láttam randevúzó párokat, épülettüzet oltó tűzoltókat, elöregedett alkatrész által okozott vonatbalesetet (ez utóbbi nem volt előre elrendezve, de jelentem, a vonaton kívül más, valaki vagy valami nem sérült meg).

The place where I could stand for hours is next to the plotting boards: I'm impressed by this kind of miniature reality.  

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál22.jpg

Miután elszabadultam (helyesebben, inkább eltereltek) a makettek közeléből, a következő dolog, amiért odáig voltam (könnyen lelkesedem, de ez van) a szabadtéri mozdonykiállítás. Van itt minden, kérem szépen: a Királyi Vasutak oszlopos tagjain túl itt lelt nyugalomra a MÁV számára 1959-ben forgalomba helyezett utolsó gőzmozdony is. Van, amelyikre, a mellé helyezett lépcsősor segítségével feljuthatunk, ott körbenézhetünk, és nosztalgiázhatunk számunkra soha meg nem élt korokról (tisztelet a kivételnek). Itt is el tudnék szöszmötölni órákat, de ugye a délutáni alvásidő és a kiskorú jermek nagy urak.

After the plotting boards, I was impressed by the outdoor exhibition of the engines. Engines from different era (i.e. royal engines from the era when Hungary was a kingdom).The last steam locomotive which was produced for the Hungarian Railways and started to use in 1959, is also the part of the exhibition.   

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál23.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál24.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál25.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál26.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál27.jpg

Magyar Királyi Államvasutak.

Hungarian Royal Railways. 

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál28.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál29.jpg

Volt idő, mikor a vagonokat ékes kézírás díszítette. Csudaszép.

Beautiful handwriting on the wagon.

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál30.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál31.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál32.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál33.jpg

Az utolsó gőzmozdony.

The last steam locomotive. 

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál34.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál35.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál36.jpg

Némely mozdony kerekei embernagyságúak. Félelmetes.

The wheels of some of the railways are man-sized.

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál39.jpg

Miután a mozdonyokon átverekedtük magunkat újra a dínom-dánom közepébe csöppentünk. Ám éhesek már nem voltunk, így inkább távolabbra húzódtunk és megszemléltük az elhagyatott, rémes állapotban lévő, Mini Magyarországnak tűnő építményeket. A park ezen részén a víz megposhadt, a mini épületek, hidak nagy része hiányzik, ami pedig még itt van (többek között hortobágyi Kilenclyukú híd és a Lánchíd, valamint a Gyulai, a Tatai és a Diósgyőri várak romjai), annak ablakai, tornyai, épületdíszei hiányoznak. Nyugodtan nevezhetjük szégyenfoltnak ezt a területet. Megható volt látni, ahogy a gyermekek egytől-egyig és kortól függetlenül azon serénykedtek minden egyes meglátogatott mini romnál, hogy a kihullott ablakkereteket visszaillesszék, a leszakadt függőfolyosók eredeti helyét megtalálják, a keresztet visszategyék a templom tetejére (ami ott tartózkodásunk alatt "csupán" négyszer esett le, és mindig más gyermek tette vissza).

Above and below: forsaken parts of the Park.  

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál40.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál41.jpg

A következő fantasztikus állomás az oldtimer kocsik, majd az étkező kocsi, a Királyi Postakocsi, illetve egy dízel mozdony szemrevételezése volt.

The next great stop was where the old-timer cars and the Royal Wagons were located. 

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál42.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál44.jpgdrkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál43.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál45.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál46.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál47.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál48.jpgdrkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál49.jpgEzt követően érkeztünk meg arra a helyre, ahol külön váltott jegy ellenében a II. második világháborút követően az amerikaiaktól vásárolt, és még mindig működő gőzmozdony szállította a jónépet, illetve, ahol a lóvasúton és a Csajka Sínautón (ez utóbbi kettő csak kiemelt rendezvénynapokon) utazhatnak a vállalkozó szellemű látogatók.

The next stop is the end of the park: there you can buy ticket for and travel by a steam locomotive, a horse drawn-railway or Csajka Rail Car (these last two ones are operated only on events). 

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál50.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál51.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál52.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál53.jpg

drkuktartvasúttörténetiparkdisznótoroskolbászfesztivál54.jpg

Mi cirka három és fél órát töltöttünk a helyszínen, ami abszolúte nem elég, semmire, így visszatérünk. A romos állapotú mini épületeken kívül a másik negatívum, ami számomra érthetetlen, az a rendezvényen elérhető (és itt különösen a maketteket bemutató épületre gondolok) mosdók száma, ahol félórás sorok várakoztak folyamatosan figyelemmel a rendelkezésre álló kettő darab univerzálisan használható fülkére. Nyilván van máshol is a park területén ilyen célú elvonulásra alkalmas helyiség, de könyörgöm, egy ekkora befogadóképességű, evés-ivásra buzdító, gyerekprogramokkal csábító helyen nem ez az elvárt nívó. Ezeket leszámítva a park és a járműállomány számomra maga a csoda, az aktuális rendezvény pedig színvonalas volt. A sors fintora, hogy a park téli nyitva tartása úgy alakul, hogy sehogy, azaz a park jelenleg is zárva tart egészen április 4-ig, amely alól kivételt képeznek a kiemelt események, így például 2014. december 5-6-7., amikor is a Cartoon Network Télapó Expressz megnevezésű program keretein belül várják a látogatókat. Ha Te is ellátogatnál, akkor a Magyar Vasúttörténeti Parkot a 1142 Budapest, Tatai út 95. szám alatt találod, egyéb hasznos információkkal pedig a honlapjuk szolgál.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebook-on ITT és Instagram-on ITT, vagy, ha úgy tetszik értesülj a friss bejegyzésekről a Bloglovin segítségével!

Szép napot!

We spent three and a half hour in the Hungarian Railway Park which is enough for almost nothing, so we'll return. If you're interested check its website or visit them during the opening season and opening hours. Please note that due to the cold season, the Park is closed until 4 April and open only during events. The next event Cartoon Network Télapó Expressz is on 5-6-7 December, 2014. It's located in 14th district of Budapest, Tatai road (Tatai út) 95.

If you like the post, follow me on Facebook HERE or Instagram HERE to be notified about every new post. Follow my blog with Bloglovin!

Have a nice day!

DRKUKTA

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
JOGI NYILATKOZAT KAPCSOLAT Copyright © 2005-2024 Drkukta - Drkuktart. Minden jog fenntartva. Bármilyen célra történő felhasználása csak a szerző előzetes írásbeli hozzájárulásával engedélyezett.⎪All rights reserved. Do not use or reproduce without preliminary written permission.
süti beállítások módosítása