DRFRANCIART: AZOK A KÜLÖNLEGES BORDEAUX-I HÁZAK… (Faces and special old gates of the building of Bordeaux)

2014. december 23. 08:30 - drkuktart

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture01.jpgBordeaux-ban (korábbi bejegyzés ITT) sétálva szinte egy pillanatra sem tudtam levenni a szememet a fölém magasodó házak különleges homlokzatáról. A város aranykora a XVIII. századra esett, amikor is Franciaország legnagyobb kikötőjének számított és virágzó kereskedelmet bonyolított le különösen Afrikával és a Karib-térséggel. Tourny és Boucher királyi intendánsok tevékenységének tudható be a Bordeaux-ot körbevevő védfalak lebontatása, és az Allées de Tourny-hoz hasonló, fákkal övezett széles sugárutak és utcák építtettése. A széles utakon túl a városképhez ugyanúgy hozzátartoznak a hatalmas neoklasszikus terek és az épületek homlokzatát díszítők maszkok (Mascaron de Bordeaux). Ez utóbbihoz foghatót nemigen láttam még Bordeaux-i látogatásomat megelőzően, itt ugyanis szinte valamennyi épület ablakának, kapujának zárókövén, sőt, a szökőkutakon is egy-egy kőarc díszeleg. Ezt a bejegyzést az építészeten belül ezeknek az olykor groteszk maszkoknak és a szemet gyönyörködtető változatosságban elénk táruló kapuknak szentelem.

The first time I've visited Bordeaux (previous post about the city is available HERE), I was impressed by its architectural heritage. The golden age of Bordeaux was in the 18th century, when it was France's largest port and had a thriving trade with Africa and the West Indies. Two royal intendants, Tourny and Boucher, were responsible for reconstruction of Bordeaux. During their activity the ramparts of Bordeaux from the medieval era was destoryed and wide avenues and streets planted with trees, such as the Allées de Tourny were built. Nowadays Bordeaux is rich in huge Neo-Classical squares, grand boulvards and modern buildings. The picture is coloured by grotesque masks on the facade of the buildings and strange narrow gates as well. Those masks are often placed on the keystone arches windows or doors or on the lintels. This post is written about the masks and the gates.   

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture02.jpgdrkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture03.jpgAz ilyen faragott arcokból több, mint háromezer darab található a városban rendkívül változatos formában: így hol Neptun, Bacchus formájában, hol pedig a képzelet szülte állatok és női alakok, karneváli maszkok, szabadkőműves jelképek, a rabszolgakereskedelemre emlékező arcok formájában bámulnak le ránk, járókelőkre. Az első, a görög-római kultúrkör által inspirált maszkokat a reneszánsz művészek kezdték el használni, így például olyan olasz művészek, akik I. Ferenc francia király megbízásából mentek Franciaországba dolgozni a XVI. században. Ugyanúgy az első maszkok közé tartoznak azok is, amelyeket Henri Roche építész használat a Hotel Martin (1605) építésekor. Ezek jellemzően zöldség szakállal ábrázolt faunok, és elsődleges funkciójuk a homlokzat monoton vonatlvezetésének megtörése volt. 

More than 3000 masks decorate the facades and fountains of the city, inspired by traditional Neptune and Bacchus add fantastic animals, female figures, angels, beasts, African faces in reference to the slave trade, the integration of masonic symbols. Decorative masks were borrowed from the Greco-Roman Antiquity by Renaissance artists like Italians who went to work by the invitation of King Francis I of France in the 16th century. In Bordeaux, the first masks appear timidly in the late sixteenth century architect Henri Roche placed at the corners of the windows of the Hotel Martin (1605). These figures who appears like faunas with vegetable beard, were used to break the austere lines of facades. 

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture04.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture05.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture06.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture07.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture23.jpg

A XVIII. századtól kezdve Bordeaux-szerte gombamód szaporodtak a borkereskedelemre, illetve a gyarmatokkal folytatott cukor és rabszolgakereskedelemre reflektáló maszkok, amelyeknek a város a jólétét köszönhette. Ekkorra datálható az a bevezetésben említett esemény is, mikor a várost szép lassan kibontották a középkori városfal öleléséből: ennek egyik legszebb példája a Place de la Bourse. A kőbe faragott arcokat egészen a XVIII. század második feléig, a rokkokó beköszöntéig használták. (Forrás ITT és ITT.)

From the 18th century the architects started to build buildings with masks, reflects to the wine trade, colonial sugar and slaves trade to which the city owed its prosperity mainly. During the golden age the city was opened out of its medieval walls, and wide avenues, streets and squares (i.e. Place de la Bourse) have been built. The masks were beloved instrument of the architecture until the late 18th century .(References HERE and HERE.)

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture08.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture09.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture10.jpg

A maszkokon túl a középkori városrészek eltakarására épült, a Garrone folyót szegélyező korzó fölé magasodó egykori borkereskedő házak másik jellegzetességeit képezik a boltíves ajtónyílások alatt megbúvó lehetetlen formájú hol keskenyebb, hol szélesebb kapuk, amelyeken még lehetetlenebb helyeken található a kilincs vagy éppen a postaláda nyílása. 

As I mentioned the gates of the buildings of Bordeaux are unique as well. Facing directly to the waterfront a row of elegant wine-merchants' houses, originally built to mask the medieval slums that once lay behind. These houses (nevertheless other buildings in little streets as well) have narrow gates, having strange shape under the voults. Nevertheless the place of the post-box is strange too: more post-boxes are placed on every gate and their "mouths" are placed on impossible parts of the doors. 

drkuktartbordeauxfrance28.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture11.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture12.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture13.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture14.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture15.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture16.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture17.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture18.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture19.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture20.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture21.jpg

drkuktartbordeauxfacesajtodoorarchitecture22.jpgBordeaux 2007 óta a Világörökség részét képezi, jelenleg pedig mindösszesen 347 olyan látnivalóval büszkélkedhet, amelyek ezen a fontos listán szerepelnek. A fentebb részletezett kapukon és díszes maszkokon túl a városban még rengeteg gyönyörű templom, középület, színház, nem utolsósorban pedig park található, de az ezekről történő megemlékezés méginkább szétfeszítené ennek a már így is teltkarcsúra sikeredett bejegyzésnek a kereteit, így ezekről inkább később regélek. Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebook-on ITT és Instagram-on ITT, vagy, ha úgy tetszik értesülj a friss bejegyzésekről a Bloglovin segítségével!

Szép napot kívánok! 

Bordeaux has been added to the UNESCO World Heritage Site on 28th June 2007, and nowadays it includes 347 listed and protected monuments. Nevertheless the city is rich in beautiful churches, theatres, public and residential buildings and parks, beyond the special gates and masks, but let me write about them in another post. If you like the post, follow me on Facebook HERE or Instagram HERE to be notified about every new post. Follow my blog with Bloglovin!

Have a nice day!

DRKUKTA

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
JOGI NYILATKOZAT KAPCSOLAT Copyright © 2005-2018 Drkukta - Drkuktart. Minden jog fenntartva. Bármilyen célra történő felhasználása csak a szerző előzetes írásbeli hozzájárulása esetén engedélyezett.⎪All rights reserved. Do not use or reproduce without permission.